Aanvalspunt
Naarmate de moeilijkheidsgraad van de omlopen toeneemt zullen de posten verder van lijnmerkpunten en grote merkpunten verwijderd staan. Om deze posten te vinden moet je proberen een duidelijk herkenningspunt te zoeken op de kaart. Dit laatste duidelijke herkenningspunt vóór de post wordt het aanvalspunt genoemd.
ABSO-BVOS
Belgisch Verbond voor Oriëntatiesporten
Regionale dagwedstrijden
Regionale dagwedstrijden starten tussen 10.00 en 12.00 uur, met een minimale interval van 1 minuut. De controles + tijdsopnames worden gesloten om 13.30u. De S&K-commissie kan hierop een uitzondering toestaan.
Estafette
Een estafette is een loop waarbij teams met verschillende deelnemers individueel een omloop lopen. Het resultaat is gebaseerd op de totale tijd van het team. Estafettes hebben meestal een massastart in plaats van om de paar minuten. Om te voorkomen dat de deelnemers elkaar volgen zijn er parallelle routes (vertakkingen). Lopers die tegelijk lopen hebben verschillende posten, maar elk team heeft uiteindelijk hetzelfde gelopen.
FRSO
Fédération Régionale des Sports d’Orientation (Wallonië)
Forking
Hoogtelijn
Een hoogtelijn is een ingebeelde lijn die alle punten die op gelijke hoogte liggen, verbindt. Op de IOF-kaart worden ze weergegeven in bruine lijntjes.
180 graden fout
IOF
International Orienteering Federation – de wereldwijde overkoepelende organisatie voor onze sport.
Lintjesloop
Bij een lintjesloop lopen de deelnemers een korte omloop waarbij er lintjes langs de hele route hangen. Deze omloop wordt meestal gedaan voor jonge kinderen, alleen of met een begeleider.
Lijnsymbolen
Schaduwlopen
Als je graag wil bijleren kan je vragen aan een ervaren loper om je te volgen, te schaduwen, tijdens je omloop en je raad te geven tijdens en/of na het lopen. Op deze manier ziet een ervaren loper je bezig, hoe jij je kaart houdt, je kompas, je wegkeuzes, hoeveel je stil staat, je postenwerk, enz. Dit kan je helpen een mogelijke tekortkoming, die je zelf mogelijk nog niet ontdekte, aan het licht te brengen en je een beter inzicht te geven in het hoe en waarom van je fouten.
Schots systeem
Het Schots systeem is een klassement waarbij de punten worden berekend door de winnaarstijd te delen door de looptijd, en dit quotiënt te vermenigvuldigen met 1000. Afronding gebeurt naar boven. De winnaar behaalt dus 1000 punten.
Diegenen die een langere omloop lopen worden wel in hun eigen leeftijdscategorie geklasseerd. Diegenen die een kortere omloop kiezen bekomen 300 punten, wat overeenkomt met driemaal de winnaartijd. Gedeclasseerde en opgevers krijgen 0 punten. Deelnemers in bijzondere omlopen (“speciallekes”) krijgen 300 punten. Deelnemers aan de Oro-Hydro omlopen tijdens de Herfstwisselbeker krijgen normale punten; deelnemers die deze omlopen op een IOF-kaart lopen krijgen 300 punten.
Een algemeen klassement wordt opgemaakt door optelling van de beste resultaten in maximaal drie vierde van de ingerichte wedstrijden, afgerond naar boven.
Scoreloop
Een scoreloop is een orieëntatieloop waarbij de deelnemers zoveel mogelijk posten bezoeken als mogelijk binnen een van tevoren vastgestelde tijdslimiet. De controlepunten hebben meestal een verschillende waarde, afhangend van moeilijkheid en locatie ten op zichte van het start en finishpunt. Ook is er een puntenaftrek voor elke minuut dat een deelnemer te lang onderweg is. De deelnemer met de meeste punten is de winnaar.
Sport- en kaartencommissie
De Sport- en Kaartencommissie coördineert en oefent toezicht uit op het beheer, de aanmaak en de kwaliteit van wedstrijdkaarten binnen V.V.O. en zorgt voor de registratie en de coördinatie met de BVOS Kaartencommissie . Een verantwoordelijke van de V.V.O.-Kaartencommissie houdt het kaartenkadaster bij van alle gerealiseerde kaarten en van de documentatie van nog te tekenen kaarten van alle V.V.O. clubs.
Sportident
Trailoriëntatie
Trailoriëntatie is een oriëntatie vorm die geschikt is voor invalide deelnemers waar het gaat om de juistheid en niet om de tijd. De deelnemers moeten bij een controlepunt bepalen welke van de verschillende posten degene is die op kaart staat aangegeven. De route is meestal verhard waardoor deze ook geschikt is voor mensen in een rolstoel. Kaarten zijn meestal in een schaal 1:5000.
V.V.O. nummer
Elk lid krijgt van het secretariaat van V.V.O. een uniek borstnummer bestaande uit 4 cijfers. Dit nummer is als een identiteitscontrole voor elke loper. De leden van V.V.O. zijn verplicht dit borstnummer bij elke wedstrijd te dragen.
Vlinder
Voorstart
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nunc sed eros ex. In vel neque ac ante suscipit porta nec sit amet augue. Phasellus eget mattis erat. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Praesent volutpat, nulla et egestas pharetra, eros sapien efficitur tortor, quis auctor est eros sed massa. Curabitur volutpat ex odio, a viverra enim iaculis at. Maecenas in tincidunt ligula. Aliquam imperdiet felis ut orci rhoncus, eu ornare justo porttitor. Vivamus quis nulla condimentum, sagittis justo vitae, pretium erat. Suspendisse sed egestas arcu. Donec porttitor purus quam, suscipit tempus magna placerat in. Suspendisse rhoncus sapien odio, non venenatis mauris placerat et. Curabitur et convallis magna. Curabitur hendrerit tellus non turpis volutpat, sit amet eleifend nisl pharetra. Duis non pretium ante. Aenean bibendum facilisis tortor, ut facilisis purus aliquet ac.
Nunc tincidunt tellus sed nibh consequat tempus sed at risus. Curabitur accumsan condimentum congue. Donec condimentum finibus orci vitae ullamcorper. Donec et pulvinar neque. Nulla facilisi. Ut at sem et lectus sollicitudin imperdiet. Vivamus eros sem, cursus quis dictum et, tincidunt id tellus. In venenatis, ex vel cursus ultricies, erat turpis vestibulum ex, ac luctus lorem ex vitae diam. Maecenas vulputate quis dolor nec aliquam. Praesent dolor neque, tempus a finibus ac, egestas pretium est. Sed molestie enim sit amet est cursus, vel euismod ipsum viverra. Mauris mollis venenatis ante ut posuere. Sed risus orci, blandit at ullamcorper at, egestas id risus.
Sed nec nisi dui. Curabitur feugiat volutpat dolor quis consequat. Donec vitae blandit elit. Praesent purus mauris, pulvinar eget felis vitae, blandit suscipit ligula. Duis sem turpis, maximus non dignissim vitae, rhoncus non metus. Fusce cursus ultrices massa, a ornare nulla tempus sit amet. Duis eget malesuada ipsum. Phasellus nibh lorem, ultricies nec neque id, venenatis volutpat tellus. Proin egestas nibh ac vehicula tempor. Praesent eget lectus ex. Etiam suscipit dui vel diam varius, ut rhoncus dui posuere.
Morbi elementum blandit risus, et ornare metus vehicula nec. Nullam et odio in ipsum congue hendrerit at vitae magna. Suspendisse laoreet tellus et lorem consectetur tincidunt. Integer sodales blandit nunc, a tempor diam accumsan eu. Integer auctor condimentum felis eget dapibus. Vestibulum rhoncus lorem sed enim faucibus, quis fermentum tellus vehicula. Etiam sit amet vestibulum quam.
In dapibus, metus vitae egestas ornare, orci nunc iaculis ex, vel varius purus felis non massa. Nulla tortor orci, sodales et erat quis, efficitur suscipit justo. Mauris gravida cursus nunc, eget lacinia elit porta sed. Sed eget sem in velit convallis hendrerit ut et ipsum. Proin vitae blandit ligula. Curabitur aliquet commodo bibendum. Phasellus congue egestas metus, in facilisis lorem luctus eget. In sollicitudin mauris at leo egestas scelerisque. Maecenas in ex vel est laoreet aliquam. Curabitur ut consequat tortor. Pellentesque neque nunc, porttitor dignissim quam nec, rhoncus pharetra nunc. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos himenaeos. Sed tristique erat sit amet nunc consectetur, in faucibus quam tristique.