Een nieuwe kleur groen op de kaart!

Een nieuwe kleur groen op de kaart!

Nu de stads- en parkwedstrijden er aan komen, is het tijd om even te bekijken wat er dit jaar verschillend gaat zijn op de kaarten ten opzichte van vorig jaar.

Om te zorgen dat wij in alle landen een kaart kunnen lezen, reglementeert de International Orienteering Federation (IOF) hoe kaarten getekend worden. Boskaarten worden volgens de normen in de International Specification for Orienteering Maps (ISOM) 2017-2 getekend. Sprintkaarten zijn dan weer getekend volgens de International Specification for Sprint Orienteering Maps (ISSprOM) 2019.
Het jaartal verwijst naar de datum van een grote aanpassing, maar elk jaar zijn er wel enkele verfijningen. Dit jaar waren de aanpassingen in ISSprOM 2019 relatief groot en heet de nieuwe standaard nu ISSprOM 2019-2.

Het is alom geweten dat je bij een sprint geen dikke zwarte lijn mag oversteken. Dat kan bijvoorbeeld een muur zijn of een hek met twee streepjes. Iets minder geweten is dat je ook niet door stukjes vegetatie of hagen die in de donkerste kleur groen zijn getekend mag lopen. De voorbije jaren waren er drie kleuren groen:

  • Traag beloopbaar (60-80% van de normale snelheid)
  • Bewandelbaar (20-60% van de normale snelheid)
  • Onmogelijk te passeren (zonder bosmaaier) (0%)

In de nieuwste sprintnormen komt daar nog een donkerdere kleur groen bij:

  • Verboden te passeren

Oplettende lopers zullen opmerken dat die kleur heeft bestaan, afgeschaft was, en nu dus terug is.

De sprintoriënteurs willen ook steeds moeilijkere terreinen op een faire manier kunnen bedwingen. Er is dan ook veel vooruitgang in het tekenen van terreinen met twee niveaus. Twee niveaus is overigens ook het maximum aantal dat getekend mag worden. Daarvoor worden twee symbolen gebruikt. Zwarte driehoekjes om een lage kant aan te duiden en schuine witte strepen om aan te geven dat een zone op twee niveaus toegankelijk is..

Bekijk het volgende voorbeeld:

Wat als we horizontaal van rechts naar links bewegen over het verharde voetpad?

  • Eerst moeten we onder een spoorwegbrug door. Je mag niet over een spoorweg lopen, dus worden de randen van de brug aangegeven met driehoekjes die naar de onderkant wijzen. Alles onder de brug staat op de kaart. In dit geval is er een gezellig bankje en een hoopje.
  • Dan moeten we over de rijbaan met gescheiden rijstroken. De randen van de brug worden terug aangegeven door driehoekjes. Deze keer tekenen we ons voetpad met schuine witte strepen, om aan te geven dat er meerdere niveaus begaanbaar zijn. Je mag ook onder deze brug doorlopen.
  • Dan gaan we een tunnel in. Aan de ingang van de tunnel zien we terug de driehoekjes die naar beneden wijzen. Dan zijn er schuine strepen, maar hier laten die ook nog het detail van de begane grond doorschijnen: het is nog steeds duidelijk waar het verboden groen loopt.

TIP: Meer voorbeelden kan je vinden in de “Guidelines for complex urban structures” op https://orienteering.sport/iof/mapping/ Dat is zeker de moeite om te lezen.
Op dezelfde pagina kan je ook de specificaties van ISOM 2017-2 en ISSprOM 2019-2 terugvinden. Die zijn ook best leesbaar.

Baanleggers vermelden best in de briefing of hun kaart al volgens ISSprOM 2019-2, dan wel nog volgens ISSprOM 2019 getekend is om elke verwarring bij de lopers te vermijden.